
Συνάντηση 4η- Κατηχητικό Β’ & Γ’ Δημοτικού
Σάββατο (10 – 10 – 2020)
Θέμα: Ο ΚΑΤΑΚΛΥΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΟΥ ΝΩΕ
ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
- Να κατανοήσουν τα παιδιά για άλλη μια φορά πως η υπακοή στο θέλημα Του Θεού μας προφυλάσσει.
- Ο Θεός θέλει τη σωτηρία του ανθρώπου κι όλων των πλασμάτων Του.
- Η σωτηρία μας επιτυγχάνεται μόνο μέσα στην Εκκλησία – Κιβωτό.
Διήγηση μαθήματος (για τον Κατηχητή):
Καθώς η ιστορία της Δημιουργίας συνεχίζεται στη «Γένεση», διαβάζουμε τη γνωστή ιστορία του Νώε και του κατακλυσμού, ενός γεγονότος που υπάρχει στη συλλογική μνήμη και αναφέρεται – με διαφορετικούς τρόπους – στην ιστορία πάρα πολλών εθνών της γης. Η διήγηση για τον Νώε εξελίσσεται από το έκτο μέχρι το ένατο κεφάλαιο της «Γένεσης».
Με το πέρασμα των χρόνων οι άνθρωποι έγιναν πολύ αμαρτωλοί. Ξέχασαν τον Θεό και σκέφτονταν μόνον το κακό. Η γη είχε γεμίσει από τα εγκλήματα των ανθρώπων. Η δικαιοσύνη του Θεού δεν μπορούσε να ανεχθεί άλλο την αμαρτία τους.
Ανάμεσα στους ανθρώπους ένας ξεχώριζε για τη θεάρεστη τίμια ζωή του, ο Νώε. Ο Νώε είχε τρεις γιους, τον Σημ, τον Χαμ και τον Ιάφεθ.
Ο Θεός είπε στο Νώε: «Έφτασε το τέλος των ανθρώπων, γιατί γέμισε η γη από τα εγκλήματά τους. Θα τους εξαφανίσω από τη γη. Εσύ όμως φτιάξε μια ξύλινη κιβωτό, χώρισέ την σε δωμάτια και άλειψέ την από μέσα και από έξω με πίσσα. Το μήκος της θα είναι τριακόσιοι πήχεις, το πλάτος της πενήντα και το ύψος της τριάντα. Θα της βάλεις στέγη και θα κατασκευάσεις τρεις ορόφους. Εγώ θα φέρω κατακλυσμό νερών, για να καταστρέψω κάθε ον που έχει πνοή ζωής. Κάθε ζωντανό πλάσμα θα πεθάνει. Μ’ εσένα όμως θα συνάψω «Διαθήκη» -συμφωνία. Θα μπεις στην κιβωτό εσύ και οι γιοι σου και η γυναίκα σου και οι γυναίκες των γιων σου. Επίσης θα μπουν στην κιβωτό από ένα ζευγάρι από όλα τα ζώα και τα πουλιά για να επιζήσουν μαζί σου. Αποθήκευσε κάθε είδους τροφή που θα σου χρειαστεί, για να τρώτε εσύ κι εκείνα για πάρα πολλές ημέρες».
Ο Νώε έκανε ό,τι ακριβώς του είπε ο Θεός. Όταν όλα ήταν έτοιμα, ο Κύριος πρόσταξε τον Νώε να μπει μέσα στην κιβωτό με την οικογένειά του και όλα τα ζώα τα οποία ο Κύριος οδήγησε στην κιβωτό. Ύστερα από επτά μέρες άρχισε ο κατακλυσμός. Άνοιξαν οι καταρράκτες του ουρανού. Έβρεχε αδιάκοπα για σαράντα μερόνυχτα. Τα πάντα πλημμύρισαν. Το νερό έφτασε και σκέπασε όλα τα βουνά. Κάθε ζωντανή ύπαρξη πάνω στη γη, όλοι οι άνθρωποι, τα πτηνά, τα ήμερα ζώα, τα άγρια θηρία και τα ερπετά της γης χάθηκαν μέσα στα νερά. Μόνον η κιβωτός επέπλεε για εκατόν πενήντα ημέρες.
Κάποτε τα νερά άρχισαν να υποχωρούν. Δυνατός άνεμος στέγνωνε τη γη. Κάποια στιγμή η κιβωτός κάθισε πάνω σε στέρεο έδαφος, στο όρος Αραράτ. Οι κορυφές των βουνών φάνηκαν. Πέρασαν κι άλλες σαράντα ημέρες. Ο Νώε άνοιξε ένα παράθυρο της Κιβωτού κι άφησε ελεύθερο ένα κοράκι, το οποίο δεν ξαναγύρισε. Ύστερα άφησε ελεύθερο ένα περιστέρι, το οποίο όμως δεν βρήκε στεριά και γρήγορα ξαναγύρισε στον Νώε. Μετά από επτά μέρες άφησε πάλι ο Νώε το περιστέρι, το οποίο ξαναγύρισε κρατώντας στο ράμφος του κλαδί ελιάς. Τα νερά λοιπόν είχαν υποχωρήσει τόσο, ώστε φάνηκαν τα δέντρα. Μετά από επτά μέρες ξανάστειλε το περιστέρι, το οποίο αυτή τη φορά δεν επέστρεψε.
Τότε ο Θεός είπε στον Νώε να βγει από την κιβωτό με τη γυναίκα του και τα παιδιά του και τις γυναίκες των παιδιών του και όλα τα ζωντανά. Μόλις ο Νώε βγήκε από την κιβωτό και πάτησε σε στεριά έχτισε ένα θυσιαστήριο για τον Κύριο. Πήρε από όλα τα καθαρά ζώα και τα καθαρά πτηνά – από τα οποία είχαν διασωθεί επτά ζευγάρια – και πρόσφερε θυσία στον Θεό. Ο Θεός δέχτηκε με ευχαρίστηση τη θυσία του Νώε και υποσχέθηκε: «Δεν θα καταραστώ πια τη γη εξαιτίας των ανθρώπων. Στο εξής όσο υπάρχει η γη δεν θα πάψουν να έρχονται τα καλοκαίρια και οι χειμώνες, το κρύο και η ζέστη, η μέρα και η νύχτα, η σπορά κι ο θερισμός». Ευλόγησε και τον Νώε και τα παιδιά του και τους όρισε να γεννήσουν πολλούς απογόνους, ώστε να εξαπλωθούν και να γεμίσουν όλη τη γη. Σημάδι της Διαθήκης που έκανε ο Θεός με τον Νώε και με κάθε ζωντανή ύπαρξη πάνω στη γη ήταν το ουράνιο τόξο, που εκείνη τη στιγμή φανερώθηκε στον ουρανό. Από τον Νώε και τα παιδιά του προήλθαν οι άνθρωποι όλης της γης. Ο Νώε έζησε μετά τον κατακλυσμό τριακόσια πενήντα χρόνια. Συνολικά έζησε εννιακόσια πενήντα χρόνια.
Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΑΣ
Προτάσεις για διακόσμηση του χώρου.
Μια μεγάλη κιβωτός χάρτινη διακοσμεί τον πίνακά μας, ή τον τοίχο μας με πορτάκι που ανοιγοκλείνει. ’Ολες οι φιγούρες του Νώε και των ζώων… σε μορφή καρτούλας για να τα κολλήσουν τα παιδιά μετά.. Αντίστοιχα μια αφίσα – εικόνα εκκλησίας με καμπάνα και με πορτούλα να ανοίγοκλείνει και ο κόσμος και τα παιδιά μπαίνουν στο Ναό.
Μεγάλη εκτύπωση σε μέγεθος Α2, το φύλλο εργασίας τους με την αντιστοιχία λέξεων , χρωματισμένο από εμάς, για να το παίξουμε μαζί μετά τη διήγηση και την επεξεργασία.
Τα παιδιά μετά την προσευχή και το τραγούδι βγαίνουν στην αυλή να ψάξουν τα χαμένα κομμάτια ενός παζλ.. όταν τα μαζέψουν όλα…τότε ακούγεται το τάλαντο.
Λίγο ρυθμολογία – Συνθήματα με το τάλαντο.
Το υπεύθυνο παιδάκι αυτή τη φορά χτυπά το τάλαντο και μπαίνουμε στο Ναό για το μάθημά μας. Oσο ακούγετε το τάλαντο λέμε ρυθμικά κάποια απ’ τα προηγούμενα συνθήματά μας σαν παιχνίδι.. με ρυθμό. «Κατηχητικό μου σαγαπώ πολύ», «Με το Σταυρό βοηθό τι να φοβηθώ», «Όταν κοινωνώ, μέσα μου έχω το Χριστό». Λέει ο Κατηχητής και τα παιδιά επαναλαμβάνουν… Τα αφήνουμε να το χτυπήσουν όπως θέλουν και μπορούν.
Μετά αφού κάτσουμε, παίζουμε λίγο με το ρυθμό, χτυπώντας τα χέρια μας – προσπαθώντας να μάθουμε το σωστό χτύπημα του τάλαντου. Δοκιμάζουμε ανά συλλαβή… το τα-λα-ντο, το τα-λα-ντο… και προσπαθούμε να το μιμηθούμε…. Τον Α-δάμ, τον Α-δάμ, τον Α-δάμ,… εξηγούμε παραστατικά ότι αυτόν το ρυθμό χτυπούσε ο Νώε, για να καλέσει όλα τα ζώα, να μπουν στη Κιβωτό, και εκείνα άκουσαν και κατάλαβαν το κάλεσμά του όσο μακριά κι αν βρίσκονταν.
ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
Συζητούμε με τα παιδιά και τα ρωτούμε αν μαθαίνουν – ακούν για πρώτη φορά την Ιστορία αυτή της Παλαιάς Διαθήκης. Υπενθυμίζουμε με νόημα πως όλες αυτές οι Ιστορίες δεν πρόκειται για κάποιο παραμύθι με διδακτικό νόημα, αλλά πως είναι η αληθινή Ιστορία του κόσμου, η οποία είναι γραμμένη στη Βίβλο. Μας λένε τις εντυπώσεις τους και τυχόν απορίες.
Επαναλαμβάνουμε την Ιστορία που είδαμε με σύντομο τρόπο, επεξηγώντας κάποιες λεπτομέρειες.
Σημαντικό να καταλάβουν:
- Την αντιστοιχία Εκκλησίας κιβωτού, αλλά και των άλλων συμβολισμών που υπάρχουν στην διήγηση.
- Ότι ο Θεός δεν είναι τιμωρός.
- Πως η υπακοή στο θέλημά Του μας σώζει.
- Πως και τότε και πάντοτε υπάρχουν οι άνθρωποι που αμφισβητούν τον Θείο Λόγο και πρέπει να μένουμε σταθεροί.
- Πως μόνο όσοι μπήκαν – μπαίνουν και μένουν στη Κιβωτό-Εκκλησία σώζονται.
Συμβολισμοί:
- Κιβωτός: Η εικόνα της σωτηρίας της Κιβωτού μέσα από μια παγκόσμια καταιγίδα είναι η ίδια η Εκκλησία μας η οποία σώζει τον άνθρωπο από την αμαρτία. Η σωτηρία πετυχαίνεται όταν συμμετέχουμε σωστά και συχνά στα μυστήρια της Εκκλησίας μας.
- Νώε: Ένας άνθρωπος ευσέβειας και Αγιότητος που επικοινωνεί με Τον Θεό σώζει την Ζωή. Χάρη σε αυτόν η ζωή θα βρεθεί όπως πριν στην αρχική της ισσοροπία. Σήμερα οι άνθρωποι διαμέσου κάθε Ιερέως μπορούν να συμμετέχουν στα μυστήρια της Εκκλησίας, που μας δίνουν την αιώνια Ζωή.
- Περιστέρι: Σύμβολο Ειρήνης ανάμεσα στον Θεό και στον άνθρωπο. Με κάθε τρόπο δείχνει ο θεός στον άνθρωπο ότι τον θέλει κοντά Του.
- Κλαδί ελιάς: Σύμβολο Ειρήνης, Νίκης και Ελέους.
- Ουράνιο Τόξο: Το σημάδι της συμφωνίας ανάμεσα στον Θεό και στον άνθρωπο ότι ποτέ ξανά δεν θα γίνει κατακλυσμός στην ανθρωπότητα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
- Κοντά στην Εκκλησία δεν κινδυνεύουμε, Ο Ιησούς Χριστός είναι η ΖΩΗ. Μας τρέφει και μας φροντίζει ο ίδιος!
- Ο Θεός μας ζητά να προστατεύσουμε τα πλάσματά Του και την Δημιουργία Του.
Ασχολούμαστε με τις δραστηριότητες που έχουμε ορίσει πχ. Φύλλο εργασίας, ζωγραφική, κατασκευή.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
Φύλλο εργασίας – ζωγραφικής – αντιστοίχησης.
Τα παιδιά πρέπει να βρουν :
- Τη σωστή οδό μέσα απ το λαβύρινθο που εικονίζεται στο σκίτσο και να βοηθήσουν τα ζώα να φθάσουν στη Κιβωτό.
- Να αντιστοιχήσουν λέξεις κλειδιά του μαθήματος σύμφωνα με τις οδηγίες.

Φτιάχνουμε ένα μικρό τάλαντο από γλωσσοπίεστρα ή φύλλο ξύλου balsa που χρησιμοποιούμε στις μακέτες. Τα παιδιά το ζωγραφίζουν όπως θέλουν.

Υπενθυμίζουμε τους στόχους μας για το μήνα Οκτώβριο: Θα επιβραβευθούν τα παιδιά με τη συνεχή παρουσία, η μνήμη μας και η προσοχή μας στα μαθήματα, καθώς και η συνεργασία – ευγένειά μας.
Γνωριμία με το φάκελό μας: Τα παιδιά αφού τελειώσουν τη ζωγραφική και την κατασκευή τους, τα βάζουν μόνα τους στο προσωπικό τους φάκελο – αρχείο που φυλάσσεται στο χώρο του κατηχητικού.
Φεύγουμε χτυπώντας το τάλαντο και λέγοντας το σύνθημά μας.. με ρυθμό… Όλα τα παιδιά θέλουν να ναι ο Νώε…
Παιχνίδι: Ενώνουμε τα κομμάτια του παζλ που είχαμε βρει στην αρχή της συνάντησης και παίζουμε και το παιχνίδι κουίζ: « ο κύκλος με τα ζώα»

Προτάσεις παιχνιδιών!
- ΠΑΖΛ:
(για να κατεβάσεις το πάζλ κάνε κλικ εδώ )
Αρχικά αναρτούμε σε μεγάλη αφίσα σε κάποιο εμφανές σημείο ολοκληρωμένο και ενιαίο το θέμα του Παζλ.
Στη συνέχει κρύβουμε στο χώρο μας μέσα ή έξω τα κομμάτια του Παζλ με θέμα την Κιβωτό. Αφήνουμε τα παιδιά να ψάξουν μέχρι να τα βρουν όλα. (Για να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα λείψει κάποιο κομμάτι που δεν το έχουν βρει ακόμα, κάνουμε αρίθμηση στο πίσω μέρος του κάθε κομματιού.. και λέμε πχ ότι πρέπει να βρεθούν 30 ή 50 κομμάτια.)
Μόλις βρεθούν όλα τα κομμάτια ξεκινάει η συναρμολόγηση του παζλ με χρόνο ρεκόρ, που ορίζουμε εμείς και μια μικρή επιβράβευση για την επίτευξη του στόχου τους. Αν θέλουμε να το κάνουμε ποιο ανταγωνιστικό και αν έχουμε πολλά παιδιά μπορούμε εξ αρχής να χωρίσουμε τα παιδιά σε δυό ομάδες που ψάχνει η κάθε μια το δικό της παζλ. Κερδίζει η ομάδα εκείνη που θα βρεί πρώτη τα κομμάτια της αλλά και θα ολοκληρώσει το παζλ πρώτη.
Σκοπός του παιχνιδιού η παρατηρητικότητα και η ομαδική συνεργασία.
2. Ο ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΑ ΖΩΑ (ΚΟΥΙΖ)
(για να κατεβάσεις το πάζλ κάνε κλικ εδώ )
Προετοιμασία: εκτυπώνουμε διάφορες ευδιάκριτες εικόνες ζώων σε μέγεθος περίπου 10 επι 10. Όταν έρθει η ώρα του παιχνιδιού στερεώνουμε με μια κορδέλα στο κεφάλι του κάθε παιδιού, το ζώο του, χωρίς όμως να ξέρει τι ζώο είναι το ίδιο το παιδί.
Οδηγίες: Κανένας απ’ τους φίλους μεταξύ τους δεν πρέπει να αποκαλύψει τι βλέπει στον άλλον. Κάνουμε ένα μεγάλο κύκλο. Βάζουμε μουσική να ακούγεται. Τα παιδιά κρατάνε μια μπάλα, και όσο ακούγεται η μουσική, την δίνει ο ένας στον άλλον προς την ίδια πάντα κατεύθυνση.
Όταν ο κατηχητής σφυρίζει με τη σφυρίχτρα του ή το τάλαντο, τότε όποιο παιδί κρατάει τη μπάλα μπαίνει στο κέντρο. Αρχίζει να ρωτάει πληροφορίες για το αν το ζώο του πετάει; Αν έχει 4 πόδια; Αν έχει φτερά; Αν έχει τρίχες; Αν είναι πολύχρωμο; Αν ζει στη θάλασσα κλπ.. Έχει δικαίωμα να κάνει όσες ερωτήσεις θέλει, μέχρι να τελειώσει ο χρόνος του. Αν δεν το βρει μπαίνει πάλι στη θέση του. Αν το βρει βγαίνει απ’ τον κύκλο ως νικητής και θα είναι ο επόμενος που θα δώσει το σύνθημα για να σταματήσει η μπάλα.
Σκοπός του παιχνιδιού είναι να αναπτυχθεί η παρατηρητικότητά τους, η ελευθερία έκφρασής τους, να χαρούν, αλλά και να αντιληφθούν το πόσα όμορφα είδη ζώων διασώθηκαν χάρη στην υπακοή του Νώε στον Θεό.

Το σχόλιο της ημέρας:
Τέλος κλείσαμε τη συνάντησή μας με την προσευχή μας την οποία τα παιδιά θέλησαν να αφιερώσουν στην Εκκλησία και στους σημερινούς Νώε. Είναι πολύ δύσκολο κυρία να κάνει κάποιος τη δουλειά του Νώε.. να μαζέψει δηλαδή τον κόσμο κοντά στο Χριστό.