Το Δέντρο των Αρετών
1η Συνάντηση 22 /9/2024
Πώς παίζεται:
Σχεδιάσαμε ένα δέντρο με κλαδιά σε χαρτόνι και μοιράσαμε στα παιδιά μικρά χαρτάκια ή φυλλαράκια. Ζητήσαμε από κάθε παιδί να γράψει (ή να ζωγραφίσει) πάνω σε ένα φύλλο μια αρετή ή κάτι που θα ήθελε να μάθει στο κατηχητικό (π.χ. αγάπη, καλοσύνη, υπομονή). Στη συνέχεια, το κάθε παιδί κολλάει το χαρτάκι στο δέντρο.
Προτάσεις δραστηριότητας : Αν θέλουμε μπορούμε να το εκτυπώσουμε και τα αντίγραφα να τα δώσουμε στα παιδιά. Μπορούν να γράψουν το όνομα τους ή να κολλήσουν την φωτογραφία τους στον κορμό του δέντρου.
Πριν ξεκινήσουμε τη δραστηριότητα, μίλησε στα παιδιά για τις βασικές αρετές με απλά και κατανοητά λόγια.
Για παράδειγμα:
Αγάπη: Όταν φροντίζουμε και βοηθάμε τους άλλους.
Καλοσύνη: Όταν λέμε καλές κουβέντες και βοηθάμε κάποιον που έχει ανάγκη.
Υπομονή: Όταν περιμένουμε χωρίς να νευριάζουμε.
Χρησιμοποίησε παραδείγματα από την καθημερινότητά τους (π.χ. η καλοσύνη όταν μοιραζόμαστε τα παιχνίδια μας).
Στη συνέχεια μπορούμε να παίξουμε το παιχνίδι αναγνώρισης αρετών με καθημερινές καταστάσεις που θα τους είναι γνώριμες. Θα παρουσιάζουμε μια κατάσταση και τα παιδιά θα πρέπει να βρουν ποια αρετή αντιπροσωπεύει η κάθε συμπεριφορά αλλά και τι θα έκαναν στην περίπτωση αυτή. Δίνουμε την βοήθειά μας όπου χρειαστεί!
Δείτε το παρακάτω παράδειγμα!
“Φανταστείτε ότι έχετε δύο σοκολάτες, και ένας φίλος σας δεν έχει καμία. Τι θα κάνετε;”
Αρετή: Καλοσύνη / Αγάπη (να μοιραστούν τη σοκολάτα τους).
”Η γιαγιά σου σου δίνει ένα δώρο. Τι θα της πεις;”
Αρετή: Ευγένεια / Σεβασμός (να πει ευχαριστώ).
”Η μαμά σου είναι πολύ κουρασμένη γιατί καθαρίζει το σπίτι όλη μέρα. Τι μπορείς να κάνεις;”
Αρετή: Καλοσύνη / Προσοχή (να τη βοηθήσεις).
”Περιμένεις στη σειρά για να παίξεις με ένα παιχνίδι, αλλά υπάρχει ένα άλλο παιδάκι μπροστά σου. Τι κάνεις;”
Αρετή: Υπομονή (περιμένεις τη σειρά σου χωρίς να θυμώνεις).
”Ένας φίλος σου δεν μπορεί να ζωγραφίσει καλά και στενοχωριέται. Τι θα του πεις;”
Αρετή: Φιλία / Ενθάρρυνση (να του πεις ότι μπορεί να προσπαθήσει ξανά και ότι η ζωγραφιά του είναι όμορφη).
”Η δασκάλα σου ζητάει να κάνεις ησυχία και να ακούσεις το μάθημα. Τι κάνεις;”
Αρετή: Υπακοή / Υπομονή (να ακούσεις προσεκτικά χωρίς να μιλάς).
”Έσπασες κατά λάθος ένα ποτήρι στο σπίτι και η μαμά σου ρωτάει τι έγινε. Τι θα της πεις;”
Αρετή: Ειλικρίνεια / Αλήθεια (να πεις την αλήθεια, ακόμα κι αν φοβάσαι ότι θα μαλώσει).
“Κέρδισες σε έναν διαγωνισμό και ο φίλος σου δεν τα κατάφερε. Τι κάνεις;”
Αρετή: Ταπεινότητα / Αγάπη (να μη κοροϊδέψεις τον φίλο σου, αλλά να τον ενθαρρύνεις ότι μπορεί να τα καταφέρει την επόμενη φορά).
Για να κάνεις τη δραστηριότητα πιο ζωντανή, μπορείς να τους πεις ότι οι αρετές είναι σαν τα φύλλα που βγαίνουν από το δέντρο, και καθώς κάνουμε πράξεις καλοσύνης, αγάπης και υπομονής, το δέντρο μας ντύνεται και ομορφαίνει.
“Σήμερα θα φτιάξουμε ένα πολύ ξεχωριστό δέντρο. Δεν θα είναι ένα συνηθισμένο δέντρο, αλλά το Δέντρο των Αρετών. Ξέρετε τι είναι οι αρετές; Είναι όλα τα καλά πράγματα που κάνουμε και λέμε, και μας βοηθάνε να είμαστε πιο κοντά στον Θεό!”
“Αγάπη: Η αγάπη είναι όταν βοηθάς κάποιον, όταν τον φροντίζεις και τον αγκαλιάζεις. Όπως όταν βοηθάς τη μαμά σου να μαζέψει τα παιχνίδια ή όταν παίζεις με τους φίλους σου χωρίς να τσακώνεστε.”
“Καλοσύνη: Είναι όταν λες ευγενικές κουβέντες και κάνεις κάτι καλό για κάποιον άλλο. Όπως όταν λες ‘σε παρακαλώ’ και ‘ευχαριστώ’, ή όταν μοιράζεσαι τα παιχνίδια σου.”
“Υπομονή: Η υπομονή είναι όταν περιμένεις χωρίς να θυμώνεις. Όπως όταν περιμένεις τη σειρά σου στο παιχνίδι ή όταν περιμένεις τη μαμά σου να ετοιμάσει το φαγητό.”
Έτσι όπως ένα δέντρο χρειάζεται νερό και φροντίδα για να μεγαλώσει, έτσι κι εμείς με τις καλές μας πράξεις μεγαλώνουμε πνευματικά και γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι.”
Στην συνέχεια το κάθε παιδάκι ζωγράφισε μια καλή πράξη στο φύλλο και γράψαμε την αρετή που του άρεσε πιο πολύ την στολίσαμε και με κορδέλα το δέσαμε στο χεράκι μας. Για να θυμόμαστε ότι το φύλλο αυτό είναι από το δέντρο των αρετών και πως και εμείς ομορφαίνουμε με τις αρετές όπως το ανθισμένο δέντρο