Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος (Κατηχητικό Γυμνασίου & Λυκείου)

Online Κατηχητικό 10/4/02021

Δείτε το μάθημα εδώ!!

Ας παίξουμε για να βρούμε τι είναι αυτό που μας βοηθάει να ανεβούμε Πνευματικά και καταλαβαίνουμε τι είναι αρεστό στο Θεό και τι μισητό!!

” Έχεις παίξει ηλεκτρονικά παιχνίδια; Σίγουρα θα έχεις παίξει στον υπολογιστή ή στο κινητό. Τα συναισθήματα κατά την διάρκεια του παιχνιδιού από τη μία η ικανοποίηση για το τερματισμό μιας προσπάθειας και από την άλλη η αγωνία και η προσμονή για το επόμενο επίπεδο. Πρέπει να προσπαθήσεις κάποιες φορές αρκετά ξανά και ξανά…! Κάτι ανάλογο αλλά πολύ σπουδαιότερο συμβαίνει και στην Χριστιανική ζωή … οι Χριστιανικές αρετές μοιάζουν όπως τα επίπεδα ενός παιχνιδιού… Πρέπει να περάσεις το ένα για να φτάσεις στο άλλο. Πρέπει να προσπαθήσεις να κουραστείς για να αποκτήσεις την μία αρετή και να γευτείς τους καρπούς της. Η αγία μας Εκκλησία παιδιά την Τετάρτη Κυριακή των νηστειών γιορτάζει τον Άγιο Ιωάννη της Κλίμακας ο οποίος έγραψε για την σκάλα του Παραδείσου . Ο σκοπός της εορτής αυτής είναι για να ενισχύσει αυτούς που διανύουν το προχωρημένο αυτό στάδιο της νηστείας και να βοηθήσει τους πιστούς στο να τελειώσουν αισίως, με τη χάρη του Θεού, το στάδιο των αρετών, όπως ονομάζεται η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.”

Η κυρίως μνήμη του οσίου Ιωάννη του Σιναΐτη τελείται στις 30 Μαρτίου. Είναι γενικώς αποδεκτό ότι ο Ιωάννης Σιναΐτης έζησε κατά τα τέλη του 6ου μ.Χ. αιώνα και πρώτο μισό του 7ου (579μ.Χ. – 649μ.Χ.) Η οικογένεια του ήταν πλούσια και του πρόσφερε τη δυνατότητα να παρακολουθήσει ανώτερο κύκλο μόρφωσης.

Σε ηλικία 16 χρόνων ασπάσθηκε τη μοναχική ζωή και μπήκε κάτω από την πνευματική καθοδήγηση του Αββά Μαρτυρίου. Όταν πέθανε ο Γέροντάς του, αποσύρθηκε στην περιοχή «Θωλάς», σε ένα ασκητικό σπήλαιο και έζησε ασκητική ζωή για σαράντα χρόνια. Κάποτε ο μαθητής του κοιμόταν την περιοχή των Αγίων Αναργύρων κάτω από μια πέτρα, η οποία επρόκειτο να πέση πάνω του και να τον σκοτώσει. Τότε ο άγιος Ιωάννης προγνωρίζοντας αυτό, δια του Αγίου Πνεύματος, ενώ καθόταν στην καλύβα του, φάνηκε στον μαθητή του, που κοιμόταν και αφού τον ξύπνησε, τον γλύτωσε από βέβαιο θάνατο.

Σε προχωρημένη ηλικία έγινε ηγούμενος της Μονής του Σινά, αλλά αργότερα επέστρεψε στην αγαπημένη του ησυχία. Κοιμήθηκε στις 30 Μαρτίου του 649 μ.Χ. σε ηλικία 70 χρόνων.

Ο όσιος Ιωάννης ο Σιναΐτης είναι γνωστός για τη συγγραφή του περίφημου βιβλίου, που ονομάζεται Κλίμαξ (η Κλίμαξ του Παραδείσου). Την ιδέα της κλίμακας ο άγιος Ιωάννης εμπνεύστηκε από το όραμα του Ιακώβ, ενώ τον αριθμό των σκαλιών από την ηλικία που άρχισε ο Κύριος το έργο του (30). Στο έργο αυτό ο συγγραφέας παρουσιάζει συστηματικά σε τριάντα κεφάλαια τις θεολογικές σκέψεις και εμπειρίες που είχε από τη μοναχική ζωή. Στόχος της Κλίμακας είναι η πνευματική αναμόρφωση εν Κυρίω του εαυτού μας, και επίτευξη του καθ’ ομοίωσιν προς το τέλειο πρότυπό μας, που είναι ο Κύριος. Ο άγιος Ιωάννης δείχνει πως δια της κλίμακας των αρετών μπορεί κάποιος να φθάση στην τελειότητα.

Η «Ουράνιος Κλίμαξ»  είναι ένα βιβλίο, το οποίο αγαπήθηκε και διαβάστηκε τόσο από τους μοναχούς όσο και από χριστιανούς, που ζούσαν στον κόσμο. Καθώς διαβάζεις προσεκτικά την Κλίμακα, παρατηρείς ότι πολλά από τα πιο αξιόλογα πορίσματα της ψυχολογίας του Βάθους ήταν ήδη από αιώνων γνωστά στους αγίους Πατέρες της ερήμου.

Το «αριστούργημα αυτό του ανατολικού ασκητισμού» δηλαδή η Κλίμακα, εμπεριέχει και κάποια στοιχεία της λεγομένης υπαρξιακής φιλοσοφίας η φιλοσοφίας του προσώπου, που ανεδύθη στις αρχές του 20ού αιώνα και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.  Η Κλίμακα έχει μεταφραστεί σε δεκάδες γλώσσες και διαλέκτους και επέδρασε πολύ, τόσον στον Ορθόδοξο χώρο (Ρωσία, Σερβία, Ρουμανία) αλλά ακόμη και στον Δυτικό (Γαλλία, Ισπανία), αν και η δυτική λεγομένη «θεολογία» αδυνατεί να συλλάβει στην πληρότητά τους τα ορθόδοξα μηνύματα, βιώματα και εμπειρίες.

Ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακας διακρίνει την εξής πορεία στην ανάπτυξη του πάθους.

Πρώτα έρχεται η προσβολή, δηλαδή μια σκέψη η εικόνα, δια μέσου των αισθήσεων. Μέχρι εδώ δεν υπάρχει αμαρτία. Εάν η προσωπική μας θέληση εκδηλωθεί με τον «συνδυασμό», τότε έχουμε την αρχή της αμαρτίας. Η αντίδραση του πιστού προς τη σκέψη η την εικόνα περιλαμβάνει τρεις κυρίως λυτρωτικές ενέργειες: Η πρώτη ενέργεια είναι η καταφυγή στην προσευχή και η εκζήτηση της βοήθειας του Θεού. Η δεύτερη ενέργεια είναι η αντιλογία προς τους πονηρούς δαίμονες. Η τρίτη και πιο αποτελεσματική ενέργεια είναι η καταφρόνηση των εισηγήσεων των δαιμόνων.

Όμως το επόμενο στάδιο είναι η συγκατάθεση, δηλαδή η συμφωνία της ψυχής με την παρισταμένη σκέψη η εικόνα. Όταν η ιδέα η η εικόνα ριζώσει μέσα στην ψυχή μας, τότε έχουμε την «αιχμαλωσία» και τελικά γίνεται πάθος. Όταν η σκέψη η η εικόνα αυτή καταλήξη να γίνει πάθος, τότε χρειάζεται πολύς κόπος για να ξεριζωθεί από την καρδιά. Γι’ αυτό πρέπει να πολεμούμε το πάθος στην γένεσή του, οπόταν είναι ένας μικρός σκύμνος (λιονταράκι) και όχι όταν μεγαλώσει και γίνει πραγματικό λιοντάρι.

Αναφέρει ο άγιος Ιωάννης ποιητικά και παραστατικά: «Άρχων δαιμόνων, ο πεσών εωσφόρος και άρχων παθών, ο λαιμός της κοιλίας» , δηλαδή ο αρχηγός των δαιμόνων είναι ο εωσφόρος, ο οποίος εξέπεσε από το αγγελικό του αξίωμα και αρχηγός τον παθών είναι ο λαιμός της κοιλίας μας, δηλαδή η πολυφαγία και γαστριμαργία.

Αναφέρει σχετικά ο άγιος Ιωάννης για τη μετάνοια: «Σημείον μεμεριμνημένης μετανοίας, πασών των συμβαινουσών ορατών και αοράτων θλίψεων αξίους εαυτούς λογίζεσθαι, και έτι πλειόνων», δηλαδή σημείο της πραγματικής και επιμελούς μετάνοιας είναι το να θεωρούμε τον εαυτό μας άξιο για όλες τις θλίψεις που μας συμβαίνουν τις ορατές (οι οποίες προέρχονται από τα πράγματα και από τους ανθρώπους) και τις αόρατες (οι οποίες προέρχονται από τους δαίμονες και τα πάθη της ψυχής) – και για πολύ περισσότερες.

Ύμνος

Ο Αγγελικός Ύμνος του Μεγάλου Αποδείπνου

ΩΡΑ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ 

Πόσο καλά κατάλαβες το μάθημα…;;;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *